Interview Sam – Stage KLM E&M

Mijn naam is Sam Raajien, ik ben derde jaars engineering student en ik heb het afgelopen jaar stage gelopen bij KLM Engineering & Maintenance.

Als voornaamste opdracht had ik het SmartStem systeem ontwikkelt. SmartStem is een nieuwe bandenspanning meter voor de Boeing 737 voor piloten. KLM wil af van de ‘overnight check’ van de B737’s op buitenstations, dit vanwege het inhuren van plaatselijke grondwerktuigkundigen. Een onderdeel van deze check is het checken van de bandenspanning, dit is ook tevens de belangrijkste. Om kosten te besparen wordt deze taak overgedragen aan de piloten. Om dit makkelijk en snel te laten verlopen wil men de SmartStem als bandenspanning meter introduceren. Hierover moeten de piloten wel informatie en instructies krijgen. Ik heb deze werkinstructies geschreven, hoe het systeem werkt en hoe dit te gebruiken. Daarnaast heb ik referentie grafieken gemaakt voor het analyseren van de gemeten waarde. Tenslotte moest ik een presentatie gegeven aan de managers die beslissen of dit systeem wordt aangeschaft.

Als extra opdrachtje moest ik onderzoek doen naar de snelle slijtage van de Boeing 787 banden. De fabrikant geeft een aantal landingen aan, alleen in de praktijk blijkt dat de banden van de KLM 787 dit niet halen. De versleten banden heb ik bekeken en onderzocht of er een bepaald patroon te vinden was, dit bleek zo te zijn. De binnenkant van de band bleek sneller te slijten dan de buitenkant van de band, dit vanwege een te hoge bandenspanning. Met het verlagen van de bandenspanning zou dit verholpen kunnen worden, echter moet dit in overleg met Boeing.

Als stagiair heb ik verantwoordelijkheid over het project waar hij onderzoek naar doet, wel sta ik onder de supervisie van andere engineers, die mijn werk controleren.

Ervaringen

Ik heb een hele mooie tijd gehad en een hele goede indruk gekregen van de werkzaamheden van KLM E&M. De afdeling was superleuk en werd hartelijk ontvangen door iedereen. Verschillende engineers van mijn afdeling namen mij mee naar de hangaar, het OCC, de bandenshop. Zelfs heb ik twee keer een testrun mogen meemaken van een kist die net een nieuwe motor had gekregen. Ook heb ik mee mogen sleutelen aan een Boeing 747 in de hangaar. Daarnaast ben ik lid geweest van KLM Taxibaan, een vereniging voor KLM-stagiaires. Met hen heb ik ook leuke uitstapjes gedaan naar bijvoorbeeld de bagagekelder, een dagje werken bij KLM Cargo, net als verschillende borrels en gezamenlijke lunches.

Als tips kan ik je voornamelijk aanraden om op tijd te beginnen met zoeken naar een stage aangezien dit veel stress scheelt. Wanneer je bij KLM (of dochterbedrijven) stage gaat lopen, wordt lid van KLM Taxibaan. Zij organiseren allerlei activiteiten binnen en buiten KLM, waardoor je op plekken komt waar je normaal niet zou kunnen komen. Als laatste tip voor tijdens de stage kan ik zeggen: “Nee heb je, Ja kun je krijgen”, wil je ergens een kijkje nemen of ergens meer over te weten komen, vraag dit gewoon en wees beleefd brutaal.